Många av oss använder Klarnas betalningslösningar när vi handlar på nätet. Med Klarna kan du välja att betala direkt, “prova först och betala sedan” eller delbetala dina köp. Vad många inte tänker på är att varje gång man väljer att betala i efterhand så köper man en vara på kredit.
Vår kommunikations- och marknadsdirektör, Moa Tyborn, satte sig ner med Jan Hansson för att prata om vad en kredit faktiskt är, vad som är viktigt att tänka på när man gör kreditköp och hur Klarna arbetar för att konsumenter inte ska hamna i överskuldsättning.
“Vi på Klarna gör alltid en kreditbedömning inför varje nytt köp du gör. Det är styrkan i vår affärsmodell – att vi hela tiden gör nya prövningar. Du kanske var kreditvärdig för tre månader sedan, men nu har något hänt och du börjar få problem. På så sätt kan vi fånga upp konsumenter som inte bör få göra köp på kredit.”
Vi pratar också om räntefria lån och hur de kan vara fullt av avgifter och kostnader som du som konsument bör vara vaksam på.
“Ganska ofta kan man se att det tillkommer en uppläggningsavgift och en aviseringsavgift varje månad på så kallade räntefria lån. Och det där springer snabbt iväg i pengar. Så läs alltid villkoren och säkerställ att du fattar välinformerade beslut. Även om du klarar av kostnaden varje månad så kan det i slutändan blir dyrare än du hade tänkt.”
Jans bästa tips för att fatta kloka ekonomiska beslut:
Välkommen till ett nytt avsnitt av Pengapeppen! Klicka på play-knappen för att lyssna. Finns där poddar finns.