Har du fått ett brev från oss?

Vi kan hjälpa dig.

Om du har fått ett inkassokrav från oss kan det bero på att du har missat att betala en faktura i tid. När du vill betala är det alltid bäst att använda uppgifterna i det brev du fått från oss, för att säkerställa att betalningen hamnar rätt. Har du frågor är du såklart alltid välkommen att kontakta oss.

Om du inte kan betala – kontakta oss så snart som möjligt. Att inte kunna betala en skuld är en vanlig situation och du är inte ensam. Om du inte har möjlighet att betala tillbaka hela din skuld på en gång, kontakta oss så ser vi om vi kan hitta en lösning tillsammans, som tex. en avbetalningsplan.

Jag vill betala

Vi erbjuder olika typer av betalsätt – som exempelvis Swish, kort eller bankgiro. Betalningsuppgifterna hittar du i det brev som vi skickat till dig eller genom att logga in på Mina sidor.

Betala nu

Jag kan inte betala

Om du inte har råd att betala din skuld just nu så är det viktigt att du hör av dig till oss så snart som möjligt, så kan vi se om vi kan hitta en lösning tillsammans.

Ta mig till kundservice

Är min betalning registrerad?

Det brukar vanligtvis ta 1-3 bankdagar innan dess att betalningen har nått oss. Hör av dig till oss eller logga in på Mina Sidor om du vill kontrollera en inbetalning.

Mina sidor

Viktig information för dig som har fått en betalningsuppmaning från Alektum Group

Alektum Group står alltid som avsändare när vi skickar ut en betalningsuppmaning. Samma sak gäller för betalningsmottagaren som står angiven, den är alltid Alektum Group. Var noggrann och kontrollera att informationen som anges är rätt. Skulle du känna minsta misstanke om att det är ett bedrägeriförsök, vänligen kontakta oss så tittar vi på ärendet och guidar dig i rätt riktning.

Hjälp! Jag har fått ett inkassobrev, vad händer nu?

1. Köp

Idag är det vanligt att välja avbetalning eller att betala senare för saker man klickar hem. Detta är i många fall en smidig lösning, men det kräver också att man har bra koll på när allting ska vara betalt. Det kan också vara bra att ha koll på effektiv ränta vid avbetalning.

2. Påminnelse

Tillfällig tankspriddhet, resa eller ont om pengar – en missad faktura kan hända vem som helst och av olika anledningar, speciellt nu när vi får fakturor på så många olika ställen. Glömmer du att betala får du i de flesta fall en påminnelse och då tillkommer ofta en påminnelseavgift på 60 kr.

3. Inkasso

När ditt ärende går till inkasso tillkommer en avgift på 180 kr plus ev. dröjsmålsränta. Du har ett visst antal dagar på dig att betala. Förfallodatum ser du på inkassokravet. Kan du inte betala är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt. Om du inte gör någonting åt saken, kan ditt ärende gå vidare till Kronofogden.

4. Kronofogden

Om ditt ärende har gått vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande tillkommer ytterligare en avgift på 680 kr. Betalar du direkt får du ingen betalningsanmärkning. Det är först när Kronofogden beslutar att det ska bli ett utslag, som skulden blir en betalningsanmärkning, eller ”prick”. Anmärkningen finns kvar hos kreditupplysningsbolagen i registret i tre år.

Kreditupplysning

Har du frågor som gäller kreditupplysning, som tex. registerutdrag eller hur man kan spärra kreditupplysningar, vänligen kontakta vårt dotterbolag Valitive så kan de hjälpa dig.

info@valitive.com
+46 31 730 67 00

Läs mer

Shoppa Lagom

Vad som är lagom är högst personligt. Vi prioriterar olika och har olika förutsättningar. För att kunna köpa det du behöver, eller kanske vill ha, är det viktigt att veta vad som är lagom för dig. För tips och råd om hur man gör en budget och hur du kan hitta DITT lagom, besök shoppalagom.se

Till Shoppa Lagom