Inkassobolaget som vill att du ska Shoppa Lagom

Antalet överskuldsatta personer i Sverige närmar sig en halv miljon samtidigt som skuldbeloppen ökar år för år. Detta är en trend som inkassobolaget Alektum Group vill vända. Därför lanserar företaget initiativet Shoppa Lagom för att hjälpa individer att hitta en sund privatekonomisk balans.

Vid första anblicken är det rätt otippat att ett bolag som tjänar pengar på indrivning av människors skulder sjösätter en tjänst som ska vägleda fler att öka sin betalningsförmåga och minska sin skuldsättning.

– Ja man kan ju felaktigt tro att inkassobolagen tjänar pengar på överskuldsättning men så är det inte. Ingen tjänar några pengar på en överskuldsatt person och särskilt inte samhället, säger Moa Tyborn, som är kommunikations- och marknadsdirektör på Alektum Group.

Konceptet Shoppa Lagom smyglanserades i anslutning till Almedalsveckan i somras och intresset har varit stort från start.– 1,5 månad efter vår smyglansering hade en halv miljon människor i Sverige, Norge och Danmark besökt Shoppa Lagom sajterna i respektive land. Därför kommer vi nu i november att utveckla verktyget med fler funktioner och göra en bredare lansering, säger Moa Tyborn.

Enligt inkassobolaget Alektum Group tar cirka 20 000 svenskar varje år sitt första steg mot skuldfällan i samband med aktiviteter som den snart stundande Black Friday och vid årsskiftet fanns det cirka 400 000 skuldsatta personer hos kronofogden.

– Det är mycket lidande bakom dessa siffror. Vi ser problemen bakom den överskuldsättning som finns idag och vi ser människan bakom skulden. Shoppa Lagom är vårt bidrag till att personer inte överkonsumerar och vi hoppas att den skapar ett agerande och en diskussion om ansvarsfull shopping och kreditgivning.

Shoppa Lagom kan uppfattas som ett ganska djärvt grepp av Alektum Group med tanke på att många av företagets egna kunder är verksamma inom just handel med försäljning av varor

– Vi har fått jättefin respons av våra kunder. Det ligger i tiden med hållbarhet och att shoppa hållbart handlar om att hitta balansen för konsumenter. Det är ju inte så att vi inte vill att folk ska handla utan bara bromsa överkonsumtionen och skapa en privatekonomisk hållbar situation för människor, säger Moa Tyborn.

Nu närmar sig helgen med Black Friday som varje år tar shopping till nya nivåer och i anslutningen till denna helg kommer Alektum Group marknadsföra initiativet Shoppa Lagom.

– Vi riktar in oss mot vanliga konsumenter som då och då handlar ”lite för mycket”, det vill säga både du och jag. Initiativet är vårt sätt att ta ett samhällsansvar, avslutar Moa Tyborn.

Läs mer på shoppalagom.se