2019-05-25

Vad ska man tänka på vid val av inkassobolag?

Ibland kan det kännas överväldigande och krångligare än det behöver vara att få svar på sina frågor kring vad man ska tänka på när man inleder ett samarbete med ett inkassobolag. I den här artikeln rätar vi ut några av de vanligaste frågorna vi brukar få.

Hur ska man hantera kunder som inte betalar?

Har du kunder som inte betalar – eller som alltid betalar sent? Du är långt ifrån ensam. Du kan skicka ett inkassokrav så fort betalningsfristen på en faktura har löpt ut, men många drar sig för att göra detta då de inte vill riskera kundrelationen. Något som är givetvis är förståeligt då man som företag är beroende av sina kunder. Det man ofta glömmer i dessa situationer är att, genom att anlita rätt inkassobolag så ökar man sin chans att betalningen kommer in snabbare. Genom att ha ett inkassobolag som mellanhand så lär man kunderna att prioritera ert företags fakturor, vilket i längden leder till en förbättrad kundrelation.

Därför är det av extra stor vikt att välja ett inkassobolag som sätter kundrelationen i första ledet. Hos Alektum Group väljer vi att alltid se och förstå människan bakom skulden och skapa rätt förutsättningar för att göra resan mot ett skuldfritt liv så smärtfritt som möjligt – detta genom en kontinuerlig dialog med gäldenärerna och individanpassade lösningar. Ett inkassokrav innebär inte att din kund direkt får en betalningsanmärkning eller hamnar i något offentligt register.

Varför ska vi skicka ett inkassokrav?

I dagsläget betalas nästan var femte faktura mer än en vecka för sent enligt en statlig undersökning. Ju längre tid en faktura är obetald, desto större är också risken att betalningen uteblir helt, vilket kan bidra till en ansträngd likviditet samt att ni själva får det svårt att betala era fakturor.

Kan vi skicka inkassokravet själva?

Självklart går det att sköta inkassohanteringen på egen hand. Däremot innebär det en hel del administration, samtidigt som ni måste säkerställa att ni följer Inkassolagen i alla led av processen. Fördelen med att anlita en extern part för sina inkassokrav är flera. Genom att istället lägga inkassohanteringen i säkra händer, händer som har arbetat med detta i närmare 30 år, så säkerställer ni att dels regler följs samtidigt som ni minskar den administrativa belastningen. Dessutom sitter vi på lösningar som möjliggör att vi kan hantera varje individ efter deras förutsättningar – allt för att hitta den bästa möjliga lösningen för just den personen.

Ser inkassoprocessen annorlunda ut mellan företag och privatpersoner?

Nej, processen ser i grund och botten likadan ut. När du kräver ett företag på betalning kan du dock kräva en högre förseningsavgift än vad man kan av en privatperson. Om kunden fortfarande inte betalar och ärendet går vidare till Kronofogden går det snabbare för ett företag att få en betalningsanmärkning än för en privatperson.

Kan en fordran preskriberas?

Tumregeln är som följer: En fordran kan preskriberas tio år efter det att den uppstod. För konsumenter ser det annorlunda ut, där kan en fordran preskriberas redan efter tre år.

Vad gör jag om min kund går i konkurs?

Vi kan hjälpa till om din kund går i konkurs. Genom att anmäla din fordran till konkursförvaltaren kan du på så sätt säkerställa att du får ta del av en eventuell utdelning i konkursen. Alternativt kan det bli aktuellt att kräva styrelsens personliga ansvar för bolagets skulder.

Hur gör jag om kunden befinner sig i utlandet?

Allt du behöver göra är att kontakta oss så ser vi till att ta hand om ärendet och kräva kunden på betalning i enlighet med de lagar och regler som finns i landet kunden befinner sig i. Vi finns på 16 marknader i Europa för att säkerställa processen oavsett vilket land din kund befinner sig i.