I en ideal värld hade ditt företag fått betalt för dess varor och tjänster i tid varje gång. Dessvärre ser verkligheten inte ut så och uteblivna betalningar kan leda till kassaproblem och i längden hämma er likviditet. I den här artikeln kommer vi med 4 tips kring hur ni på bästa sätt kan undvika just detta.
Genom att ta en kreditupplysning på din kund så skapar du dig en tydligare bild av kundens ekonomiska situation, och kan på så sätt bedöma dess kreditvärdighet. Ett bra sätt att minimera riskerna och kreditförlusterna innan dess att du ingår ett avtal. Här gäller det att hitta en kreditbedömning som inte är så pass snäv att du väljer bort bra kunder, men inte heller så snäll att du förlorar pengar i onödan.
Att ha en korrekt och välformulerad faktura kan innebära skillnaden mellan att få betalt eller inte. För att göra saker så enkelt som möjligt för kunden så ska fakturan på ett tydligt och konkret sätt avspegla parternas överenskommelse. Vi föreslår därför att detta bör specificeras på fakturan:
– Vilken produkt eller tjänst har köpts av er?
– Vilka konsekvenser och avgifter tillkommer om fakturan inte betalas i tid?
– Vilka betalningsvillkor gäller för fakturan?
Om betalningarna fortsätter att utebli så kan det vara läge att överväga att sälja fakturorna till en annan part. Genom att göra detta så slipper du onödig frustration och stress, samtidigt som den administrativa bördan minimeras. På så sätt kan din verksamhet fokusera på det ni gör allra bäst – samtidigt som ni får betalt i tid.
Genom att överlåta ansvaret till ett inkassobolag så ökar du chanserna att få betalt – det är trots allt deras jobb. Att få hem en betalningsuppmaning från ett inkassobolag istället för ytterligare en påminnelsefaktura väger i dessa sammanhang tyngre – något som ökar chansen att kunden prioriterar just din faktura högre.
Nyfiken på hur vi kan hjälpa dig att få betalt i tid? Kontakta gärna oss så kan vi ta en pratstund!