Alla inkassobolag jobbar annorlunda och har olika typer av kundresor. Däremot finns det ett par gemensamma nämnare och fördelar som tillkommer när man samarbetar med rätt typ av inkassobolag. Vad sägs om färre sena betalningar och bättre kundrelationer? I den här artikeln presenterar vi 4 anledningar till varför ni ska vända er till ett inkassobolag.
Varför behöver vi ens skicka ett inkassobrev?
Vi tar det från början. I en ideal värld hade alla era kunder betalat i tid och gjort rätt för sig – dessvärre ser det inte ut så. Faktum är att närmre hälften av alla fakturor som skickas från såväl små- som medelstora företag betalas för sent. Något som i längden både kan hämma er likviditet och tillföra att ni behöver ta in mer resurser för administrativt arbete.
Kan vi inte gör jobbet själva?
Självklart finns möjligheten att på egen hand försöka få in betalningarna, något som kräver att du följer reglerna i inkassolagen. Däremot väljer 1 av 10 företag att göra det själva. Anledningen finns att hitta i de fördelar som tillkommer när du anlitar ett inkassobolag.
– Mindre resurser krävs för att arbeta med att få in betalningarna, ni kan fokusera på det ni gör allra bäst istället.
– Snabbar på betalningsflödet
– Ni behöver inte ta diskussionen med kund på egen hand
– Stark avsändare som har starkt signalvärde
Personlig service
Genom att anlita ett inkassobolag så får era kunder personlig service i form av en egen handläggare. Personer som dag in och dag ut ser till att resan mot ett skuldfritt liv blir så enkelt och smärtfritt som möjligt. Inkassobolaget blir på så sätt er förlängda kundservice och ger ert varumärke en knuff i rätt riktning.
Värnar om kundrelationen
En vanligt förekommande fråga är hur ett inkassokrav påverkar era kundrelationer. Vi på Alektum Group har alltid värnat om att se och förstå personen bakom skulden. Detta för att på så sätt hitta en lösning att bli skuldfri utifrån deras förutsättningar. I och med detta så har vi kommit att bli experter på det vi gör, att hjälpa företag att växa och få betalt – utan att hämma på kundrelationen.