KPI:er att använda när du utvärderar din inkassopartner
Med hjälp av vår innovativa AI-lösning kan vi maximera ert kassaflöde och minimera antalet ärenden som behöver eskaleras till betalningsföreläggande eller som kräver återtag av bilen. Detta är bara en del av hur vi stöttar våra kunder med flexibla och effektiva lösningar.
Inför en upphandling och jämförelse av inkassobolag kan det vara svårt att träffa rätt då många faktorer spelar in – från flexibilitet i integrationen, kundservice gentemot era kunder och användarvänligheten av klientwebb, till de ekonomiska aspekterna. När du utvärderar en inkassopartner är det därför viktigt att fastställa nyckeltal (KPI:er) eller viktiga värdedrivare för att mäta effektivitet, optimera poängsättning och säkerställa större förutsägbarhet i kassaflödet.
Här är några av de KPI:er vi rekommenderar att använda när du utvärderar en inkassopartner:
Lösningsgrad
Lösningsgraden visar den procentandel av den totala skulden som din partner kan återvinna. Eftersom hanteringen av obetalda skulder är kärnan i inkassotjänster, är detta en central KPI. Flera faktorer i återvinningsprocessen kan påverka lösningsgraden, vilket gör den avgörande att mäta.
Kundnöjdhet och churn
Kundresan slutar inte bara för att ett inkassobolag tar över hanteringen av en obetald fordran. Inkassosteget kan ses som en förlängning av din kundtjänst. Därför är det nödvändigt att din inkassopartner behandlar dina kunder med respekt och professionalism. Kundnöjdheten visar om din partner skyddar ert varumärke och samtidigt minimerar kundbortfallet, även kallat churn.
Flexibilitet
Flexibilitet i genomförande och integration, samt löpande optimering av processer, är avgörande för ett lyckat samarbete. Istället för att låsa fast er i omfattande avtal, är det ofta bättre att arbeta med en partner som är lösningsorienterad och flexibel.
Compliance
Din partner måste naturligtvis följa alla tillämpliga lagar och förordningar som styr inkassobranschen. Har ni dessutom verksamhet i flera länder skiljer sig dessa lagar åt, ofta ganska mycket, och compliancearbetet behöver anpassas land för land. Compliance KPI:er säkerställer att din inkassopartner följer alla regler, vilket minimerar juridiska risker för ditt företag.
Rapportering & kundportal
Välj ett inkassobolag med väl utvecklade digitala tjänster. Har de tex. ett gemensamt system för alla marknader kan det underlätta uppföljning väsentligt. Kan ni på ett enkelt sätt se status på varje enskilt ärende, och kan ni själva få ut en sammanställning av statistiken på era ärenden? Du bör själv kunna generera regelbundna rapporter gällande utförda inkassoaktiviteter. KPI:er gällande rapportering hjälper dig att hålla koll på inkassobolagets prestation samtidigt som du kan följa vilka framsteg som görs för att du ska nå dina mål.
Transparens och uppföljning
Det är viktigt att din inkassopartner är transparent gällande sina aktiviteter och processer. Du bör också arbeta med en partner som säkerställer regelbundna uppföljningar för att optimera prestanda, hög kvalitet och framsteg i ert samarbete. Och kanske är framstegen det allra viktigaste, att ni tillsammans bygger en plan för framtiden som leder till ständiga förbättringar. Lyckas ni med detta finns förutsättningar för ett långt och framgångsrikt partnerskap.
Oavsett om det gäller att hantera obetalda fordringar eller optimera processer kring uppsägning av billån och leasingavtal, arbetar Alektum för att maximera era resultat och minimera risker. Låt oss hjälpa er att skapa en smidigare och mer lönsam fordringshantering – innan, under och efter uppsägningsfasen.
Se även: Inkassobolag | Alektum Group | Lösningar inom inkasso och fordringsköp.
Kontakta oss för information om hur vi kan hjälpa er