Vid det här läget behöver förmodligen inte Hallon någon längre introduktion. Kort och gott är de systeroperatör till Hi3G, även kända som 3. Med en täckning på 99% av Sveriges befolkning så erbjuder de sina kunder ett enklare alternativ när det kommer till mobilabonnemang. Tillsammans med Hallon fick vi äran att hjälpa dem snabba på deras betalflöde samt underlätta kundinteraktionen genom skräddarsydda betalningsalternativ.
Den omåttligt populära mobiloperatören hade länge känt ett behov av att förbättra kundinteraktionen, i synnerhet när det kom till dess påminnelsehantering. De ville nå kunderna på rätt sätt, rätt plats och vid rätt tillfälle – sätta kunden i fokus. Något som på så sätt skulle göra det enklare för kunderna att betala sin påminnelse. Nils Ahlman, Head of Customer Service på Hallon förklarar.
”Vi upplevde att Alektum Group var rätt partner för oss att göra detta tillsammans med, eftersom de visat att de besitter kunskapen, expertisen och tekniken för att möjliggöra det. I slutändan handlade det om en vilja att sätta kunden i första ledet, vilket vi vet att Alektum Group har erfarenhet av”.
Tillsammans med Hallon hittade vi nya, alternativa vägar för att hantera deras ärenden – på ett unikt och individanpassat sätt. Något som i synnerhet möjliggjordes med hjälp av våra innovativa och värdeskapande scoring-modeller, baserade på AI och betalningshistorik.
”Med den nya processen så når Alektum Group våra kunder på ett både effektivt och snabbt sätt som möjliggör smidigare betalningar för våra slutkunder – på deras villkor. Det ska bli spännande att ta det här samarbetet till nästa steg och se hur vi kan utmana branschen”. Säger Nils.
Med hjälp av dessa innovativa lösningar och en förändrad process, hjälpte vi Hallon att minska antalet betaldagar och därmed bidra till snabbare betalningsflöden och i förlängningen en förbättrad likviditet. Nils förklarar.
”Det är viktigt för oss att Hallons kunder blir kontaktade i de kanaler de själva valt, Hallon är ett digitalt varumärke och eftersom Hallon ser Alektum Group som en förlängning av dess kundservice så sätter vi stora krav på kundinteraktion och att vår leverantör kan erbjuda, av slutkunden föredraget betalsätt. Resultatet har blivit högre kundnöjdhet och en minskning av betaltid.”
Nils Ahlman, Head of Customer Service hos Hallon