Studier visar på ett starkt samband mellan låg ekonomisk kunskap och överskuldsättning. Hur ser kunskapsnivån ut idag och hur påverkar det nästa generation? Vem bär ansvaret för att säkerställa att våra barn får sunda värderingar och god kunskap om privatekonomi, och hur ska vi komma tillrätta med den skenande överskuldsättningen bland unga?
Vi presenterar en studie som visar på den faktiska situationen och diskuterar med experter och profiler inom området.
I takt med att kontanterna försvunnit har vi sett ett förändrat beteende där kreditköp idag är mer regel än undantag bland unga. Vårt samhälle håller på att förändras i grunden, resultatet ser vi i kronofogdens statistik. Hur har det kunnat bli så här och vad kan vi göra åt det?
Vad händer när man börjar kommunicera utifrån sitt why och har CSR som ledstjärna i sin marknadsföring? Syftesdriven kommunikation är mer relevant än någonsin och i många fall en förutsättning för att lyckas. Men det är lättare sagt än gjort. Hur kan varumärken använda sitt ”why” för att skapa samhällsnytta, relevans och tillit utan att fastna i greenwashing-fällan? Vi går igenom trender inom området, och konkreta tips på hur man som bolag kan agera och tänka för att lyfta sitt varumärke och skapa goda relationer till sina kunder och medarbetare.
Vi får ta del av Alektum Groups resa när de tog sig an utmaningen att vända på uppfattningen om ett inkassobolag och en smutskastad bransch. Tankar och reflektioner från de två initiativen Shoppa Lagom och Pengapeppen kommer att presenteras tillsammans tips och resultat. Arrangeras av Alektum Group och Sveriges Kommunikatörer.
Kreditköpen ökar, men vet svensken vad det egentligen innebär att handla på kredit? Ska alla ha samma möjlighet att köpa för lånade pengar, vem är mest lämpad att bedöma din betalningsförmåga och vilka är möjligheterna och riskerna?
För tre år sedan infördes EU:s andra betaltjänstdirektiv (PSD2) har det lett till en säkrare och mer precis kreditgivning? Skulle ett nationellt skuldregister kunna vända trenden och kan man med hjälp av hårdare marknadsföringslag minska köp- och lånehetsen i samhället? Bransch, utredare och myndigheter reder ut frågan och tittar på möjliga lösningar.
Testet (The big 5 – Financial Literacy Test) är baserat på de fem frågor som tagits fram av Professor Annamaria Lusardi och Professor Olivia Mitchell från the Wharton School och är ett vedertaget sätt att bedöma individers ekonomiska kunskap och förmåga att applicera kunskapen